سه شنبه, 27 فروردين 1398 01:28

چرا مهارت برقراری ارتباط در کسب موفقیت مهم است؟

نوشته شده توسط
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

هر فرد شاغل به صورت میانگین در هر هفته ۴۴ ساعت را در محیط کار می گذراند و بنابر تحقیقات انجام شده در هر ساعت کاری، یک فرد بطور میانگین ۵۰ دقیقه آن را در هر حال ارتباط برقرار کردن با دیگران است. آیا جای شکی باقی می‌ماند که مهارت برقراری ارتباط مهمترین عامل موفقیت در محیط کار است؟
تحقیقات آماری نشان داده‌اند که بیش از ۹۰ درصد موفقیت‌های بزرگ شغلی به دلیل توانایی در برقراری ارتباط مفید و موثر بوده است. جالب است که بدانید حتی اگر به دنبال موفقیت خیلی بزرگ هم نباشید باز ناچارید که یاد بگیرید ارتباط مفید برقرار کنید. احتمالا سوال می ‌پرسید: «چرا؟». برای اینکه از ضررها دور بمانید! ارتباطات کاری همان اندازه که می‌توانند مفید و سبب موفقیت باشند، توانایی ضرر و آسیب رساندن دارند. و مفید بودن یا مضر بودن آن‌ها کاملا در دست شماست به شرط اینکه مهارت‌های لازم را داشته باشید. وگرنه روابط به شما آسیب خواهند زد.
اما مهارت‌های لازم برای برقراری ارتباط موثر چه هستند؟ مقالات و منابع زیادی ممکن است بخوانید که این توانایی و مهارت ها را به صورت موردی و با توضیحی مختصر بیان کرده باشند. مطالعه این منابع اگرچه خوبند اما تاثیر زیادی بر تغییر رفتار شما نخواهند داشت. برای یادگیری مهارت برقراری ارتباط و تسلط بر روی آن، یک روند آموزشی طبقه بندی شده نیاز است.

بسته آموزشی «کسب موفقیت با بکارگیری مهارت‌های ارتباطی» که توسط اساتید برجسته این حوزه تهیه شده است به شما کمک می کند تا با یادگیری مهارت‌های لازم برای برقراری ارتباط موثر، فرد موفق تری باشید. این بسته آموزشی شامل ۹ دوره آموزشی ویدیویی به همراه ۹ وبینار در مورد هریک از این دوره‌های آموزشی است که در این وبینارها به گفتگو و بحث درباره موارد آموخته شده با سایر شرکت کنندگان خواهید پرداخت. به این ترتیب شما در طول ۵ هفته با مشاهده ویدیوهای آموزشی، بحث و تمرین مهارتهای ارتباطی می‌توانید، مهارت‌های ارتباطی خود را به شدت افزایش دهید.

چرا ارتباطات برای کسب موفقیت مهم است؟ شما در ارتباط خود با دیگران چگونه عمل میکنید؟ آیا در ارتباطات با دیگران موفق هستید؟ ارتباطات همچون چسبی است که اعضای یک تیم را در کنار یکدیگر نگه می دارد و هرچه این ارتباط محکمتر باشد، تیم یکپارچه تر است.

تمام کارهایی که شما انجام می دهید، به نوعی به کار گروهی وابسته است. تمام کارهایی که شما انجام میدهید، به نوعی به کار گروهی وابسته است. مهم نیست رهبر باشید یا پیرو، مربی یا بازیکن، مهم یا دانش آمور، ولی یا فرزند، مدیرعامل یا کارمند خیریه، به هرحال شما در اجتماع و جزئی از آن هستید و باید با آن در ارتباط باشید.

آیا در ارتباطات با دیگران موفق هستید؟

بهترین روش رهبری یک تیم به نحوه ی برخورد با اعضای آن بستگی دارد. برای سنجش استحکام ارتباط خود با دیگران، این پنچ ویژگی را مد نظر داشته باشید:

1. اهمیت احترام متقابل در برقراری ارتباط

اولین گزینه در برقراری ارتباط با دیگران، احترام متقابل است که گویای محترم شمردن عزت نفس اشخاص است. لس گیبلین (Les Giblin) نویسنده و متخصص در امور روابط انسانی میگوید: « شما نمی توانید باعث شوید که شخص دیگری فکر کند در نظر شما مهم است، درحالی که در درون خود اعتقاد دارید که او بی ارزش است. »
لازم است احترام به دیگران را سرلوحه ی ارتباط قرار دهید، زیرا شما با یک انسان در تعامل هستید و او احساستان را درک میکند، حتی قبل از اینکه  آنها کاری در خور احترام انجام دهد. در این بین باید توجه کنید که خود شما نیز همواره در جستجوی کسب احترام از دیگران هستید.

2. اعتماد و اطمینان

زمانیکه به کسی احترام میگذارید و مدتی را با او در جهت کسب تجربیات مشترک سپری می کنید درحقیقت در فرد مقابل حس اعتماد و اطمینان را که اساسی ترین گزینه در برقراری ارتباط خوب بین دو نفر است پایه گذاری می کنید. به گفته ی شاعر اسکاتلندی، جرج مک دونالد : « اعتماد به افراد از دوست داشتن آنها ارزنده تر است. »

بدون اعتماد هیچ ارتباطی تدام ندارد.

3. تجربه های مشترک

احترام میتواند یک ارتباط خوب را پی ریزی کند، اما برای ایجاد یک ارتباط قوی تر به خودی خود کافی نیست. شما نمی توانید با کسی که به درستی نمی شناسید، ارتباطی مناسب برقرار کنید، چرا که ارتباط با وی مستلزم تبادل تجربیات در طول زمان است و این تجربه ها به راحتی به دست نمی آید.
برای مثال، وقتی از برایان بیلیک، مربی تیم فوتبال آمریکایی بالتیمور ریونز، پس از کسب جام قهرمانی 2001 درباره ی میزان احتمال قهرمانی در فصل بعد پرسیدند، وی گفت: « پاسخ به این پرسش بسیار مشکل است، چراکه هرسال 20 تا 25 درصد از اعضای تیم تغییر می کنند و بازیکنان جدیدی تجربه ی مشترک لازم برای موفقیت با تیم را ندارند؛ تجربیاتی که برای کسب موفقیت تیم ضروری است.»

4. ارتباط دو طرفه

ارتباطات یک طرفه فردی دوامی ندارد. وقتی در یک ارتباط، یک طرف دهنده و دیگری همواره دریافت کننده باشد، این رابطه تداوم نخواهد یافت و سرانجام از بین میرود. این قاعده، در همه ی ارتباطات از جمله ارتباط گروهی مصداق دارد.

برای بهبود ارتباطات، همواره فرد باید بخشش و دریافت را کنار هم داشته باشد. از هم تیمی ها، همکاران و دوستانتان درباره ی آرزوها و خواسته ها و اهدافشان سوال کنید و به آنها توجه داشته باشید و نشان دهید برایتان مهم اند. لازمه ی شروع ارتباطات، احترام و توجه به عزت نفس افراد است.

روابط عمومی
تبدیل شدن به فردی با روابط عمومی بالا برای شما، موفقیت های فردی و تیمی به ارمغان خواهد آورد.

5. لذت های مشترک

زمانی که ارتباطات رشد کرده و مستحکم شد، افراد از با هم بودن لذت می برند. تنها تجربه ی با هم بودن است که موجب می شود کارهای ناخوشایند به تجربیاتی مثبت و خوب در زندگی منجر شود.
شما در ارتباط خود با دیگران چگونه عمل میکنید؟ آیا زمان و انرژی خود را صرف استحکام آن میکنید یا به قدی بر نتیجه تمرکز می کنید که وجود دیگران را نادیده گرفته و آنها را دست به سر کنید؟
اگر جزء دسته ی آخر هستید، به گفته ی جورج کینزل و ادوارد دیر در کتاب صعود از نردبان موفقیت بیندیشید: « در ارتباطات، صرف زمان و انرژی خود جهت صرف شناخت افراد از هر گزینه ی دیگری مهم تر است و هیچ فرایندی مانند این در رسیدن شما به هدف مورد نظرتان که همانا حس رضایت و خشنودی است، موثر نخواهد بود. »

خواندن 204 دفعه آخرین ویرایش در سه شنبه, 27 فروردين 1398 01:33

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.