پنج شنبه, 22 آذر 1397 16:42

چگونه به زمان خود نظم دهیم؟

نوشته شده توسط eli
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

 

چگونه به زمان خود نظم دهیم؟ | مدیریت زمان

 

توانایی شما در مدیریت زمان به عنوان مدیر به انداره هر کاری  دیگری، تعیین کننده موفقیت یا شکستتان است. زمان منبعی ضروری و غیرقابل جایگزین برای موفقیت است. این ارزشمندترین دارایی شماست. نمی توان آن را پس انداز کرد یا زمان از دست رفته را بازیافت. هر کاری که باید انجام دهید نیازمند زمان است و هر چه از زمان خود بهتر استفاده کنید، موفق‌تر خواهید بود و پاداش های بزرگتری دریافت خواهید کرد.

مدیریت زمان برای برخورداری از حداکثر سلامتی و بهره‌وری شخصی حیاتی است. میزان کنترلی که بر زمان و زندگی خود دارید، شاخصی مهم از میزان آرامش درونی ، هماهنگی و سلامت ذهنی شما است. احساس عدم توانایی در کنترل زمان منبع اصلی استرس، نگرانی و افسردگی است. هر چه بهتر رویدادهای مهم زندگی خود را سازماندهی و کنترل کنید، هر لحظه احساس بهتری خواهید داشت، انرژی بیشتری داری، بهتر می‌خوابید و کارهای بیشتری انجام می دهید.

 چند گام برای این کار وجود دارد :

1.محتویات ذهن خود را در یک کاغذ یادداشت کنید.

یک مداد کوچک بهتر از یک حافظه‌ی پُر از جزئیات است. هر چیزی را که نباید فراموش کنید، یادداشت کنید، حتی اگر حافظه‌ی خیلی خوبی دارید. هیچ‌کس کامل نیست و روی کاغذ آوردن اطلاعات ضرری به شما وارد نمی‌کند. شماره‌ تلفن‌ها، قرار ملاقات‌ها، تاریخ تولدها، لیست خرید و کارهایی که باید انجام دهید را یادداشت کنید و جایی بگذارید که به راحتی بتوانید پیدایش کنید و هر زمان به آن نیاز داشتید سراغش بروید.

برای هر روزتان لیستی از «بایدها» تهیه کنید. در این لیست نباید بیشتر از ۵ مورد آمده باشد، چون در این صورت برای‌تان سخت و سنگین می‌شود و احتمال موفق نشدن بیشتر می‌شود. یک یا دوتا از این کارها آنهایی باشد که حتما و حتما باید در آن روز انجامش دهید و بقیه نیز کارهایی باشند که پیگیرشان هستید تا انجام شوند.

2.هر آنچه می توانید را با امکانات موجود و همین الان  انجام دهید .

باید به خودتان بگویید زندگی من ارزشمند و مهم است و برای هر دقیقه و ساعت آن ارزش قاعل هستم. می خواهم از این ساعت ها به خوبی استفاده کنم تا در زمانی که در اختیار دارم  بیشترین موفقیت را کسب کنم . 

مدیریت زمان مثل راندن دوچرخه است که از مجموعه روش ها و استراژی ها و تکنیک ها تشکیل شده است. مجموعه ای از مهارت ها است که می توانید بیاموزید و تمرین کنید و با اراده و تکرار در آن ها استاد شوید.

3.پیگیر برنامه‌‌هایتان باشید

اگر خودتان را ملزم به انجام کارهای مقرر شده در لیست‌تان نکنید، این لیست و برنامه کمکی به شما نخواهد کرد و هیچ فایده‌ای ندارد. راه‌های زیادی برای پایبند ماندن و پیروی کردن از لیستِ بایدها وجود دارد. کافیست از تعلل و طفره رفتن دست بردارید و چیزهایی که حواس و تمرکزتان را بهم می‌ریزد کنار بگذارید.

گر در مورد چیزی که در انتهای لیست بایدهایتان گذاشته‌اید تردید دارید، نگاه دقیق‌تری به آن بکنید. آیا واقعا اهمیت دارد؟ اگر چنین است، پس زودتر انجامش دهید یا دست‌کم شروعش کنید. اگر هم مهم نیست، آن را به لیست کارهای بلندمدت‌تان منتقل کنید یا کلا از بایدها حذفش کنید. به خودتان اجازه ندهید نسبت به کاری دچار وسواس یا سردرگمی شوید.
اگر دیدید کسل و خسته شده‌اید یا برنامه‌ی روزمره‌تان بهم ریخته است، شاید بتوانید حواس‌ خودتان را با انجام کاری که برای بعدها آن را در نظر گرفته بودید، پرت کنید و خودتان را راضی و خوشحال نگه دارید.

4- به هر چیزی مکانی اختصاص دهید.
اگر شما خانه نداشته باشید، براحتی گم می‌شوید. سازماندهی زندگی به این معناست که وسایل خود را در جای درست قرار دهید. افراد منظم بوسیله قرار دادن وسایل در محل مناسب و برچسب زدن فضاهای نگهداری این وسایل، محیط اطراف خود را مرتب نگه می‌دارند. این عمل دسترسی شما را به وسایل مورد استفاده‌تان آسان می‌کند، و مانع از بهم ریختگی و شلوغی قفسه‌ها و فضاهای اطراف شما می‌شود. در پیدا کردن فضا برای وسایل خود خلاق باشید. در ضمن، هرگز از برچسب “جورواجور” یا “متنوع” استفاده نکنید.

 

5.تصمیم‌گیری‌هایتان را بیشتر کنید .

به‌هم ریختگی و بی‌نظمی معمولا نتیجه‌ی ضعف در تصمیم گیری در این باره است که چه باید بکنید و با یک موضوع چطور باید کنار بیایید. مهارت‌ تصمیم‌گیری‌ را با تصمیمات کوچک تمرین کنید تا به زودی ببینید به چه اعتماد به‌نفسی در زمینه‌ی اقدام و عمل خواهید رسید و چه خوب می‌توانید از پس تمام کارهای روزمره‌تان بربیایید و در انجام مسئولیت‌هایتان موفق بشوید. همین امروز شروع کنید!

قانون کنترل

نکته بسیار جالب اینکه اگر اکنون فکر نمی کنید که مدیر زمان خوبی هستید  و با این حال وانمود می کنید که از قبل خوب بوده اید، این کار احساس کارایی شخصی را در شما بر می انگیزد. در واقع وقتی «چیزی را وانمود می کنید تا به آن دست یابیید» می توانید کارها ، عادات  و رفتار خود را تغییر دهید.

خواندن 260 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.