پنج شنبه, 09 اسفند 1397 13:38

چگونه زمان خود را مدیریت کنیم؟

نوشته شده توسط mj
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

مدیریت زمان یا همان Time Management یکی از ضروریت های عصری هست که در آن زندگی می کنیم. زمان مهم ترین دارایی همه ما انسان ها است که ما به صورت نقد در اختیار داریم و مختار هستیم آن را هر طور که انتخاب می کنیم سپری کنیم اما نمیتوانیم آن را به عقب بازگردانیم تا اشتباهات را جبران کنیم و یا آن را نگه داریم پس باید از این گنج در حال گذر بیشترین بهره را ببریم و نگذاریم این گنج ، بدون سود از کنار ما بگذرد. هر انسانی مدیریت زمان خود را داشته باشد و بتواند زمان خود را بخوبی مدیریت کند میتواند بیشترین بهره را از زمان خود ببرد و آدمی وقت شناس و خوش قول میشود و میتواند زندگی خود را پیش ببرد.

 

 

زمان خودمون رو چطور مدیریت کنیم؟

 

 

 

 

 همان طور که گفتیم زمان گذراست و نمی توان جلوی گذر آن را گرفت اما میتوان از آن با برنامه ریزی و مدیریت  زمان به بهترین شکل ممکن استفاده کرد، برای این کار ابتدا باید ببینیم حدودا چقدر وقت برای زندگی کردن داریم، حقیت این است که هیچ کس نمی داند، اما اگر برای مثال میانگین سن یک فرد را ۷۰ سال در نظر بگیریم، یک سوم آن را در خواب هستیم یعنی ۲۳ سال را در خواب هستیم زمانی که باقی می ماند هم می شود ۴۷ سال هست. میانگین یک سوم آن را هم در محل کار خود می گذرانیم یا مشغول انجام هایی برای کسب درآمد هستیم تا زندگیمان را بگذرانیم و کسب درآمد کنیم، یعنی یک ۲۳ سال دیگر باید کم شود. که در واقع با رابطه زیر نشان داده میشود: 

یعنی:۲۴=۲۳-۲۳-۷۰ یعنی سر جمع هر انسان با میانگین گیری ۲۴ سال وقت داریم که به رویاهایمان برسیم، اما چطور؟

اینجاست که باید به مدیریت دقیق زمان فکر کرد، یعنی این 24 سال باقی مانده را به طور دقیق و برنامه ریزی شده مدیریت کنیم. تازه باید به این لیست مواردی را هم اضافه کرد: وقت گذراندن و تفریح کردن با خوانواده، تحصیل کردن، پشت چراغ قرمز و در صف مترو و اتوبوس و توالت و حمام بودن و کلی موارد ریز و درشت دیگه که باید بهشون فکر کنیم. امیدوام تا به اینجا متوجه اهمیت زمان شده باشید، این که ما برای مدت کوتاهی در این زمین مهمان هستیم و وقت کمی داریم تا به آنچه می خواهیم دست پیدا کنیم پس باید سریع تر دست به کار شویم و قدر زمان خودمان، این گنج با ارزش را بدانیم.

مهم ترین دارایی ما زمان است و باید تمام سعی خودمان به کار بگیریم تا وقت را هدر ندهیم.از قدیم گفته اند که وقت طلا است ولی اگر طلا را از دست بدهی می توانی جبران کنی اما اگر زمانت را از دست بدهی دیگر جبران پذیر نیست و همان طور که گفتیم قابل بازگشت نیست، یعنی وقتی ۲۴ سالگی ات گذشت دیگر قابل بازگشت نیست.

ممکن است تا این جا نا امید شده باشید،اما اجازه دهید نکته ای را به شما یادآوری کنم که هر وقت ماهی را از آن بگیری تازه است و حسرت گذشته را خوردن خود عامل از دست دادن زمان است.

در این مطلب به مدیریت زمان می پردازیم،ابتدا به این می پردازیم که چرا دچار کمبود زمان می شویم و سپس راه حل هایی برای مدیریت زمان را معرفی می کنیم. قبلا هم در مورد مدیریت زمان فایل هایی را در سایت منتشر کرده ایم.

 

 

مدیریت زمان چیست؟


همه ی ما می دانیم که مدیریت زمان به ما قابلیت استفاده ی بهتر و باکیفیت از زمانمان را می دهد و باعث می شود بتوانیم حداکثر استفاده ی مفید را از عمر و زمانی که در اختیار داریم را ببریم. مدیریت زمان یعنی استفاده ی درست و مفید از زمان در راه رسیدن به خواسته ها و اهدافمان.

مدیریت زمان یک مدیر با مدیریت زمان برای یک فریلنسر و دانشجو متفاوت است اما برای هر دوی آن ها اصول مشترکی وجود دارد که هرکدام می توانند با رعایت اصول نتیجه ی بهتری در استفاده و مدیریت زمان خود به دست بیاورند.

 

 

چرا دچار کمبود زمان می شویم؟


اغلب به دلایلی که در ادامه بیان می شوند دچار کمبود زمان می شویم:

ضعف در نه گفتن

کمال طلبی (کامل گرایی)

اهمال کاری

نداشتن هنر اولویت بندی


۱-ضعف در هنر نه گفتن


ضعف در هنر نه گفتن از آن دسته ضعف هایی است که باید بهای زیادی را بابت داشتن آن پرداخت کنیم. هر بار که در موقعیتی قرار می گیریم که نمی توانیم “نه” بگوییم متاسفانه باید با این واقعیت روبرو شویم که این نه نگفتن ها موجب گفتگوهای منفی باخودمان می شود و از رضایت زندگی و عزت نفس ما می کاهد. جالب تر این که اگر فردی توانایی “نه”  گفتن نداشته باشد باید بیشتر از حد خود در زندگی متحمل زحمت شود. مثلا کل پس انداز شما ۱۰ میلیون تومان است و دوستی تماس می گیرد و از شما تقاضا ده میلیون تومان می کند و شما از ته قلب راضی نیستید که این پول را به دوستتان پرداخت کنید اما چون نمی توانید “نه” بگویید پول را پرداخت می کنید و مدام با خود گفتگو می کنید که”این چه کاری بود کردم؟” یا “بی عرضه نمی تونی نه بگی؟”  و یا ...

 

با خودتان فکر کنید آخرین باری که به دلیل ضعف در “نه گفتن” دچار زحمت شده اید کی بود؟

 

برای مثال، پیش آمده که دقیقا در زمانی که مشغول کار روی پروژه ی مهمی بودید یکی از دوستان یا فامیل تماس بگیرند و از شما درخواست کنند که مثلا با هم به خرید بروید؟ یا شما را دعوت به یک میهمانی کند و شما به خاطر ضعف در نه کفتن در خواست او را قبول کنید؟ و وقت در قبول کردن درخواست او حالتان بد بوده باشد،چون کار مهم تری را رها کرده اید، فقط به خاطر ضعف در “نه ” گفتن.

 

نمونه ای از این سو استفاده ها این است که اطرافیان متوجه می شوند که فردی توانایی “نه گفتن” ندارد، برای همین به محض این که در موقعیتی نیاز به کمک دارند اولین کسی که به یادش می افتند به نظرتان چه کسی است؟

ضعف درهنر”نه گفتن” ممکن است به دلایلی مانند خجولی رخ بدهند، این مژده را به شما می دهم که این ضعف با تمرین کردن و کمی آموزش دیدن قابل رفع شدن را دارد یا حداقل تا حد بسیار زیادی پیشرفت و می کنید قابل کنترل می شود.برای دریافت آموزش های رفع خجولی و ادامه آموزش کنترل زمان و... می توانید مقالات بعدی ما و مقالاتی که در سایت درج شده است را مطالعه کنید.

خواندن 250 دفعه آخرین ویرایش در پنج شنبه, 09 اسفند 1397 15:56
محتوای بیشتر در این بخش: « سال نو فکر نو رفع خجالت »

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.